Senzorna soba je pažljivo osmišljen prostor koji pruža okruženje za senzornu stimulaciju i relaksaciju, dizajniran da podstakne razvoj čula, odnosno sistema, i to: vizuelni (vid), auditivni (sluh), taktilni (dodir), olfaktorni (miris), vestibularni (ravnoteža) i proprioceptivni (doživljaj sopstvenog tela). Soba je obložena mekanim podom i zidovima, koji su osigurani kako bi se smanjila mogućnost povrede i stvorila atmosfera sigurnosti. Deci se omogućava da se slobodno kreću, igraju i istražuju, što doprinosi njihovom senzornom, kognitivnom i emocionalnom razvoju.
U senzornoj sobi u našoj školi nalaze se različiti elementi koji doprinose stimulativnom iskustvu:
- Interaktivne svetlosne tube sa mehurićima – Ove tube su ispunjene vodom i uključuju mehuriće koji struje kroz njih. Njihova svetlost može spontano da menja boje ili se upravlja preko prekidača, čime deca uče boje, prostorne odnose i uzročno-posledične odnose.
- Bazen sa lopticama – Ovaj element pruža taktilne podražaje celom telu i omogućava deci da se osećaju sigurno i prijatno dok dobijaju senzacije kroz kontakt sa lopticama.
- Pilates lopte i ljuljaška – Oni su dizajnirani za vestibularnu stimulaciju koja podstiče ravnotežu i orijentaciju tela u prostoru, što je važno za razvoj vestibularnog sistema, odnosno centra za ravnotežu.
- Most i polulopte – Služe za vežbanje grube motorike, ravnoteže i koordinacije, što doprinosi stabilnosti i fizičkoj spretnosti dece.
- Tunel – Prostor kroz koji deca prolaze isključujući čulo vida, što omogućava stimulaciju proprioceptivnog sistema i razvoj svesti o sopstvenom telu.
- Stepenice, tobogan i poligon za igru – Oni su namenjeni stimulaciji grube motorike, razvoju koordinacije i fizičke aktivnosti, kao i istraživanju kroz kretanje i igru.
- Optička vlakna – Ovaj element služi za usmeravanje vizuelne pažnje. Sjaj i promene svetlosti optičkih vlakana privlače pažnju i podstiču koncentraciju.
- Svetlosni projektori i rotirajuća disko kugla – Oni stvaraju interesantne vizuelne efekte koji podstiču decu da prate pokret svetlosti i razvijaju vizuelnu percepciju, uočavaju različite oblike i boje.
- Razni masažeri – Oni služe za duboku senzornu stimulaciju i aktiviranje čula ravnoteže. Masažeri pružaju taktilne stimuluse koji mogu da relaksiraju decu i pomognu u smirivanju.
Sve ove komponente kontroliše defektolog koji dozira stimuluse i prilagođava ih individualnim potrebama svakog deteta, kako bi obezbedio optimalno iskustvo senzorne integracije.
Tretman u senzornoj sobi je namenjen deci koja imaju različite izazove u razvoju i potrebu za podrškom u senzornoj integraciji. Cilj je da se kroz senzornu stimulaciju, u kontrolisanom i bezbednom okruženju, podstakne razvoj senzornih sposobnosti, kao i kognitivne, emocionalne i socijalne veštine. Senzorna soba posebno je korisna za:
- Decu sa smetnjama u senzornoj integraciji – Ove smetnje se mogu manifestovati kao preosetljivost ili nedostatak osetljivosti na određene podražaje (dodir, zvuk, svetlost, kretanje). Tretman omogućava deci da na bezbedan način istražuju podražaje i uče da regulišu svoje reakcije na različite stimuluse.
- Decu sa poremećajima iz spektra autizma – Deca sa autizmom često imaju specifične senzorne potrebe i izazove, kao što su preosetljivost ili izbegavanje određenih podražaja. Senzorna soba može pomoći u razvoju tolerancije na senzorne stimuluse i podstaknuti adaptivno ponašanje.
- Decu sa poremećajem pažnje i hiperaktivnošću (ADD i ADHD) – Senzorna soba pruža okruženje u kojem deca mogu da osete stimuluse na regulisan način, što im pomaže u koncentraciji i samoregulaciji. Aktivnosti poput ljuljaške i bazena sa lopticama mogu pomoći u smanjenju hiperaktivnosti i poboljšanju fokusa.
- Decu sa senzornim oštećenjima (oštećenja sluha, vida) – Senzorna soba pomaže u stimulaciji preostalih čula i podstiče razvoj kompenzacijskih strategija. Npr., za decu sa oštećenjem vida, taktilni i auditivni elementi mogu biti dragoceni za istraživanje i učenje.
- Decu sa smetnjama u kognitivnom i govorno-jezičkom razvoju – Senzorna soba omogućava deci da kroz igru i istraživanje razvijaju osnovne motoričke i komunikacijske veštine, što može pomoći u napredovanju u govoru i jeziku, kao i u izgradnji samopouzdanja.
- Decu sa smetnjama u učenju i problemima u ponašanju – Stimulacija u senzornoj sobi može pomoći deci da nauče kako da se suoče sa svojim reakcijama na određene stimuluse i na taj način poboljšaju svoje sposobnosti u učenju i socijalnom ponašanju.
Terapeut, odnosno defektolog, igra ključnu ulogu u radu sa decom u senzornoj sobi. On posmatra reakcije dece na određene senzorne podražaje, prilagođava aktivnosti njihovim potrebama i vodi ih kroz proces istraživanja prostora. Terapeut takođe prati napredak deteta, prilagođava stimulaciju po potrebi, i pruža podršku u razvoju veština koje će mu koristiti u svakodnevnom životu. Kroz redovne posete senzornoj sobi, deca sa smetnjama u razvoju postaju svesnija svojih čula, smirenija, pažljivija, i postepeno razvijaju veštine koje im pomažu da bolje funkcionišu u svakodnevnim situacijama.