Први контакти детета/ученика са логопедом се остварују кроз игру. За време тог периода посматрања дечјег понашања, логопед упознаје дете, а оно упознаје нову средину, стиче поверење и ослобађа се евентуалних страхова од непознате околине.
Логопедске вежбе су заступљене као облик ваннаставних активности. Примењују се као мера додатне подршке ученицима са сметњама у области вербалне комуникације.
Циљ логопедских вежби је отклањање и ублажавање поремећаја вербалне комуникације, као и развијање целокупне личности ученика, као и стицање и јачање самопоуздања. Такође радимо на томе да ученик школску средину доживљава као пријатно место где радо долази и где може да се игра, да учи и упознаје живот на занимљив начин.
Задаци логопедских вежби:
- Развој говорно-језичких способности до нивоа психофизичких могућности ученика ради остваривања циљева и задатака основног васпитања и образовања.
- Социјализација и оспособљавање за свакодневни живот и рад.
- Пружање непосредне помоћи и подршке породици.
Код већине деце млађег узраста и деце која не говоре, активности се изводе кроз игру са занимљивим и разноврсним дидактичким материјалом уз сталну говорну стимулацију која је неопходна за схватање говора, развој и богаћење речника (сликовнице, тематски постери, приче по сликама, звучне играчке са изолованим гласовима и речима, звуцима из природе и оглашавањем животиња, „Проговорилица“, „Словарчић Букварчић“, „Причанка“, „Мали Буквар“, едукативне игре…)
Радимо и поступмо (од лакшег ка тежем) уз очигледна средства која стимулишу чула (вида, слуха и додира) и са што више конкретних појмова. Користимо слике, слагалице, играчке од различитих материјала разних облика, боја и величина.
Програм садржи оквир терапијско-дијагностичих процедура којима се циљано делује на поремећај вербалне комуникације и обухвата:
- Утврђивање говорно-језичког статуса (Логопедска дијагностика)
- Развој психолингвистичке основе за говор (Развој аудитивне и визуелне перцепције, меморије и дискриминације, просторно-временске оријентације, пажње, грубе и фине моторике)
- Развој пасивног говора (унутрашњи говор, односно, схватање говора)
- Развој и корекцију активног говора (експресивни говор; код недостатка говора недовољно развијеног говора, ехолаличног говора)
- Развој и корекциу фонетске стране (правилан изговор гласова)
- Корекцију ритма и темпа говора (муцање, брзоплетост говора, патолошки спор говор)
- Корекцију читања и писања
- Развој и корекцију говора код деце са оштећењем слуха
Логопедске вежбе као допунски облик рада са децом са сметњама у развоју изводе се током целе школске године почев од септембра до јуна. Први месец је месец опсервације, дијагностике и селекције ученика за индивидуални логопедски рад, затим се према утврђеним плановима (ИОП) и програмима рада наставља са логопедским вежбама.
Организација логопедских вежби заснована је на принципу „један ученик – један план“ чиме је омогућена већа радна ефикасност и могућност терапијског деловања на конкретни проблем (сваког ученика појединачно). У складу са тим, програм рада логопедских вежби не садржи опште и специфичне програме вежбања, већ је дат само глобални оквир вежбовних садржаја, без месечне оперативне разраде конкретних вежби. Логопедске вежбе се изводе индивидуално али није искључено понекад радити и у групи са два или више детета (онда када је то пожељно због специфичности поремећаја).
Програм рада
- Планирање и програмирање рада
- Непосредан рад са ученицима
- Сарадња са стручним сарадницима и наставницима
- Сарадња са родитељима
- Рад у стручним органима школе
- Стручно усавршавање