Naša „Kuhinjica – učilica“ namenjena je treningu životnih veština učenika.
Trening životnih veština je sekcija u našoj školi koja se realizuje u posebnoj prostoriji, kuhinjici. Kuhinja je predivno mesto za učenike i oni mogu biti privučeni ovim kraljevstvom na koristan način, primeren njihovom uzrastu i razvojnim sposobnostima. Ovde učenici razvijaju sposobnosti koje im omogućavaju samoposluživanje, veći stepen samostalnosti i uključivanje u društveni život. To podrazumeva osamostaljivanje u kućnim poslovima i razvijanje radnih i higijenskih navika, u cilju što uspešnije brige o sebi i zadovoljavanje svojih elementarnih i socijalnih potreba.
U kuhinjici se realizuju aktivnosti od onih najjednostavnijih do malo složenijih u zavisnosti od strukture same grupe učenika. To su aktivnosti vezane za:
- upoznavanje sa elementima u kunjinji, kuhinjskim aparatima, posuđem i priborom, njihovo prepoznavanje i pravilno i bezbedno korišćenje;
- upoznavanjem sa različitim vrstama namirnica (voće, povrće, mleko i mlečni proizvodi, meso i proizvodi od mesa, žitarice…), njihovo prepoznavanje i načinima čuvanja;
- pripremu najjednostavnijih obroka, poslastica i napitaka, posluživanje i degustaciju istih;
- postavljanje i raspremanje trpezarisjog stola;
- pravilnu i bezbednu upotrebu pribora za jelo;
- održavanje higijene prostora u kome učenici borave.
Ovim aktivnostima defektolozi kod učenika podstiču da što više koriste ruke i dodiruju što više stvari i razvijaju kod dece: motoriku, koordinaciju oko-ruka, pažnju, pamćenje, odgovornost, radne navike kao i ljubav prema radu. Osim toga, učenici uče osnove o sigurnosti u kuhinji kao što su pravilno rukovanje viljuškom, nožem i šporetom. Priprema obroka podstiče kreativnost i razumevanje različitih ukusa. I dok se svi zajedno smeštaju na obrok koji su pripremili, deca osećaju veliko zadovoljstvo zbog svog doprinosa i razvijaju zdrav odnos prema hrani.
Prednosti uključivanja učenika u kuhinju:
- učenici će poboljšati svoja četiri čula (vid, dodir, ukus, miris);
- odnos učenik-defektolog će biti jači;
- učenici će poboljšati i usvojiti higijenske norme i biće u stanju da obavljaju najjednostavnije poslove u kuhinji;
- učenici će naučiti da razlikuju zdravu od nezdrave hrane;
- ako je uključeno u proces pripreme hrane, dete će mnogo lakše da prihvati da jede određenu hranu koja baš i nije po njegovom ukusu:
- deca u khinji su najsrećnija i ako im dozvolite da seckaju, mešaju, mute, nešto namažu…oni će se osećati odraslo i biće dobro raspoloženi.
Naš savet je, da kao što mi radimo sa našim učenicima u školi, tako i vi kod kuće pokušajte sa vašom decom: „Stavite kecelje i zajedno kuvajte!“